|
|
De mengvorm van de Europese Unie debat
over de Staat van de Europese Unie 13
maart 2007 Een nieuw kabinet, met een interessante
samenstelling wat betreft de EU: uitgesproken voor (CDA/PvdA)- en tegenstanders
(CU) van de grondwet. Ligt voor de
hand dat dit Europadebat voor een belangrijk deel aan de EU-voornemens van dit
kabinet is gewijd zoals deze zijn neergedaald in het coalitieakkoord. Grondwettelijk
verdrag
Het
grondwettelijk verdrag zal volgens het coalitieakkoord ‘in inhoud, omvang en
benaming overtuigend’ moeten onderscheiden van het verworpen verdrag.
Benaming, ach, ‘what’s in the name’, maar ‘grondwet’ is vanaf het
begin een onhandige naam geweest. Omvang? Ja. Zowel het 2de
(grondrechten) als het 3e (beleids) kan er uit. Het grondrechten deel
is overbodig, als de EU ondertekenaar wordt van het Europees Verdrag van de
Rechten van de Mens (EVRM), waarmee het Unierecht in eenzelfde positie komt als
nationale wetgeving. Getroost het kabinet zich –zoals toegezegd- nog
extra-inspanningen om hier vaart me te maken? Uitbreiding
Over
uitbreiding is het coalitieakkoord terughoudend. Eerst alles op orde krijgen met
de laatste 12 uitbreidingen, en de huidige kandidaat-lidstaten (Turkije, Kroatië
en Macedonië) krijgen pas een toetredingsdatum te horen als ze aan de
Kopenhagencriteria voldoen. Is op zich prima. Had eigenlijk ook voor de 12
moeten gebeuren. En nooit meer toetredingen tegelijkertijd in één verdrag
willen regele. Ieder land apart. Crux zit hem in nieuwe kandidaat-lidstaten. Die
worden allereerst een wordt van partenariaat voorgehouden. Wat is het verschil
met het bestaande voorportaal., Stabilisatie- en Associatie Proces, dat met
landen in de Westelijke Balkan is overeengekomen? EU
en draagvlak
Vorige
kabinet heeft niets gedaan aan versterking draagvlak van de EU onder de
bevolking als les die getrokken kan worden uit het referendum. Wat gaat deze
regering daar aan doen? Eerste geluiden daarover stemmen weinig hoopvol. Zo wil
de staatssecretaris allerlei maatschappelijke organisaties bij het Europadebat
betrekken. Tsja, daar bereik je de eurosceptici niet mee. Maar eerst zal de
vraag beantwoord moeten worden: voor welke EU wordt er draagvlak gezocht? Pas
als de inhoud duidelijk is, kun je er aan werken om de steun, het begrip, de
sympathie ervoor te vergroten. Geen bescheidenheid om de grote voordelen uit te
venten (vrede, milieu, tegenmacht tegen monopolies, ontwikkelings-,
democratiserings- en mensenrechtenproject voor veel jonge lidstaten). Perspectief
van de EU
Onze ‘eigen’ Nationale Conventie zegt
zinnige dingen over het perspectief van de EU. Dat een door sommige gewenste
federatie of Statenbond met het huidige gezelschap van 27 zulke verschillende
lidstaten niet alleen een utopie, maar ook onwenselijk is. Om nog maar te
zwijgen over verdere uitbreiding met bijv. Turkije. Het concept van een verbond
tussen Europese Staten (pre-ambule 50 jaar oude Verdrag van Rome) is nog steeds
–zelfs meer dan ooit- houdbaar. En dat betekent: revitalisering
subsidiariteit, versterking rol nationale parlementen (vastleggen schiftingsrol
van parlement voorgenomen EU-wetgeving, strakkere binding van ministers, dus
t.o.v. Europese Raad) en ook een versterking van de positie van het Europese
parlement (t.o.v Commissie). Ook het coalitieakkoord legt
nadruk op de intergouvermentele en interparlementaire dimensies van de EU: dat
lijkt een reactie te zijn op de maatschappelijke scepsis t.o.v. de EU. Zie ik
dat goed? Tegelijkertijd doet dat de vraag rijzen hoe het kabinet dan aan kijkt
tegen de versterking van het communautaire aspect dat toch ook onverdroten
voortgaat. Zie de conclusies van afgelopen weekend. Zie belangrijke elementen in
het grondwettelijk verdrag, waarvan nog steeds niet duidelijk is waar dit
kabinet staat. EU is een mengvorm van federale en
interstatelijke elementen met vier hoofdrolspelers: Europese Commissie, Europese
Raad, Europees Parlement en nationale parlementen. Versterking van de
parlementaire positie–op Europees en nationaal niveau- is de aangewezen weg
naar een duurzaam perspectief van de EU. Klimaatverdrag Over duurzaamheid gesproken: de besluiten
die afgelopen weekend zijn genomen over een integrale klimaat- en
energiepolitiek onderstrepen het grote belang dat de EU kan hebben om
grensoverschrijdende problemen aan te pakken. De politieke kwetsbaarheid van
olie-import uit het middenoosten en m.n. de assertieve energiepolitiek van
Poetin heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een grotere ontvankelijkheid voor de
onheilspellende boodschap van Al Gore. Wel een ironie van de geschiedenis dat de
echte winnaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 een
aansprekender alternatief biedt dan de verliezer die denkt met oorlogen de slag
om de energiemarkt te winnen. Het ambitieuze EU-plan om de
CO2 uitstoot terug te brengen, duurzame en schone energiebronnen te
stimuleren en zo de opwarming van de aarde –en de klimaatverandering- een halt
toe te roepen verdient alle steun. Maar tegelijkertijd is het niet meer dan een
begin: mondiaal en ingrijpender al het moeten zijn, wil het effect sorteren.
Het coalitieakkoord sluit qua doelstellingen op het gebied van
duurzame energie, vermindering van uitstoot van broeikasgas en energiebesparing
overigens aardig aan bij het actieplan van de EU Hoe gaat
Nederland deze doelstellingen waarmaken? Vraag
blijft natuurlijk waarom Nederland al jaren lang zo achterblijft met bijv. de
ontwikkeling van duurzame energiebronnen (vergeleken met bijv. Duitsland en
Denemarken) en zich nu blijkbaar wel kan committeren. Wat kan nu ineens, wat
eerst niet kon? Kan de gloeilamp nu ineens wel op grote schaal door een
spaarlamp worden vervangen? Relatie
EU en Raad van Europa
Europa
is meer dan de EU: Raad van Europa is dé Europese samenwerkingsorganisatie op
het gebied van mensenrechten, rechtstaat en democratie. Het rapport van de
Luxemburgse premier Juncker heeft de relatie tussen EU en RvE in beeld gebracht
en voorstellen ter verbetering gedaan, waarbij samenwerking met inachtneming van
de wederzijdse specialismen wordt bepleit. Het met één stem opereren van de
EU-landen in het Comité van Ministers staat overigens haaks op het streven naar
een evenwichtige relatie. Is het kabinet bereid het voortouw te nemen in het
agenderen en uitwerken van voorstellen die vanuit de optiek van wederzijdse
gelijkwaardigheid de samenwerking tussen EU en RvE verbeteren? |